در این صفحه نگاهی گذرا به کتاب عصر ظهور استاد علی کورانی در مورد یمن و حوادث ظهور می اندازیم تا شاید با چشم بازتری علل دخالت عربستان و آمریکا را در این جنایات ببینیم
نقش یمن در دوران ظهور
روایات متعددى از اهل بیت ( علیهم السلام ) به دست ما رسیده که بیانگر وقوع یک نهضت
اسلامى و زمینه ساز ظهور حضرت در یمن است . سند تعدادى از این روایت ها
صحیح است ( 1 ) وقوع این نهضت ، حتمى و پرچم آن پرچم هدایت و زمینه ساز
ظهور و پشتیبان آن حضرت است . حتى برخى روایات آنرا هدایت بخش ترین
پرچمها بصورت کلى در عصر ظهور مى نامند و بر ضرورت پشتیبانى آن ، بیش از
پشتیبانى پرچم مشرق ایرانى تأکید مى کنند . و زمان آن را همزمان با خروج سفیانى
در ماه رجب یعنى چند ماه قبل از ظهور حضرت و مرکز آن را صنعا معرفى مى کنند .
رهبر این نهضت ، در روایات ، به " یمانى " معروف است . و روایتى نام او را
" حسن " و یا " حسین " و از نسل " زید بن على " مى داند .
اینک مهمترین روایات مربوط به این نهضت را بررسى مى کنیم :
از امام صادق ( علیه السلام ) روایت شده که فرمود :
" قبل از قیام قائم ، وقوع پنج علامت حتمى است : یمانى ، سفیانى ، صیحه آسمانى ، کشته شدن نفس
زکیّه و فرو رفتن در بیداء " ( 2 ) .
پاورقى ----------------------------------
( 1 ) سند صحیح ، سندى است که تمام راویان آن مورد وثوق باشند . مترجم
( 2 ) بحار : 52 / 204 .
صفحه : 150
و نیز فرمود :
" خروج سفیانى ، یمانى و خراسانى در یک سال ، یک ماه و یک روز و ترتیب آنها همچون رشته
مهره ها پشت سر هم خواهد بود . سختى از هر سو پدید آید ، واى بر کسى که با آنها مخالفت و دشمنى کند .
در میان درفش ها ، هدایت گرتر از درفش یمانى وجود ندارد ، چرا که درفش حق است و شما را بسوى
صاحبتان دعوت کند . وقتى یمانى قیام کند ، فروش اسلحه به مردم حرام است . پس بسوى او بشتابید که
درفش او درفش هدایت است . بر هیچ مسلمانى ، سرپیچى از او جایز نیست و اگر کسى چنین کند اهل آتش
است ، زیرا او مردم را به حق و به راه مستقیم دعوت کند . " ( 1 )
امام رضا ( علیه السلام ) در مورد کسى که ادعا مى کرد ، امام زمان است ، فرمود :
" قبل از ظهور ( مهدى ) ، سفیانى ، یمانى ، مروانى و شعیب بن صالح خواهند آمد ، پس او چگونه چنین
ادعائى مطرح مى کند ؟ " ( 2 )
منظور از مروانى در روایت ، احتمال دارد همان ابقع باشد یا آنکه در متن روایت
خراسانى بوده و توسط نویسندگان اشتباهى رخ داده باشد .
از امام صادق ( علیه السلام ) روایت شده که فرمود :
" خروج این سه تن ، خراسانى ، سفیانى و یمانى در یک سال ، یک ماه و یک روز اتفاق مى افتد . و
درفش یمانى از همه هدایت کننده تر است زیرا که دعوت به حق مى کند . " ( 3 )
و از هشام بن حکم نقل شده که چون " طالب حق " خروج کرد به امام صادق ( علیه السلام )
گفته شد : " آیا امیدوارید این شخص یمانى باشد ؟ حضرت فرمود : خیر ، یمانى پیرو على است و این
شخص از آن حضرت بیزارى مى جوید " ( 4 ) و در همین روایت آمده است که " یمانى و سفیانى
پاورقى ----------------------------------
( 1 ) بشارة الاسلام ص 93 به نقل از غیبت نعمانى .
( 2 ) بحار : 52 / 233 .
( 3 ) بحار : 52 / 210 .
( 4 ) بحار : 52 / 75 .
صفحه : 151
همچون دو اسب مسابقه هستند " یعنى هر یک مى کوشد از دیگرى سبقت گیرد .
و در بعضى روایات درباره حضرت مهدى ( علیه السلام ) وارد شده است :
" او از یمن و آبادى اى به نام کرعه خروج مى کند . "
کرعه قریه اى در یمن از منطقه بنى خولان نزدیک صعده است . در صورت
صحیح بودن این روایت ، باید گفت که منظور ، خروج یمانى است که قیام خود را از
این منطقه آغاز مى کند و اگر در بعضى روایات آمده که آغاز حرکت حضرت از
مشرق است ; منظور آغاز حرکت یاران آن حضرت است . زیرا آنچه در روایات
ثابت و مکرر آمده این است که امام زمان ( علیه السلام ) از مکه و مسجد الحرام قیام خود را
آغاز مى کند .
در کتاب بشارة الاسلام آمده است :
" آنگاه ، فرمانروائى بنام حسین یا حسن از صنعاء قیام کند و با قیام او فتنه هاى سخت از میان برود ،
خجسته و پاک ظاهر شود و در پرتو ظهور او تاریکیها به روشنى تبدیل و حق بعد از پنهان شدن ، آشکار
گردد . " ( 1 )
* *
اکنون به بررسى چند نکته درباره نهضت و قیام یمانى مى پردازیم :
الف : نقش انقلاب و قیام یمانى : طبیعى است که نهضتى که زمینه ساز حضرت
مهدى ( علیه السلام ) در یمن است ; نقش عمده اى در مساعدتِ نهضتِ آن حضرت و یارى او
در حجاز دارد . هرچند که در روایات به این نقش چندان اشاره نشده و شاید دلیل
آن حفظ نهضت یمانى و جلوگیرى از آسیب هاى احتمالى به آن باشد . ما بزودى در
مبحث نهضت آن حضرت خواهیم گفت که نیروهاى انسانى که در مکه و حجاز قیام
پاورقى ----------------------------------
( 1 ) بشارة الاسلام ص 187 .
صفحه : 152
مى کنند و سپاه حضرت را تشکیل مى دهند ، بطور عمده از یاوران حجازى و یمنى
خواهند بود .
یمنى ها در عراق
طبق بعضى روایات ، به دنبال ورود سفیانى به عراق ، یمانى هم وارد آنجا
مى شود . نیروهاى یمنى در جنگ با سفیانى نقش پشتیبانى نیروهاى ایرانى را دارند ،
چرا که از لابلاى اخبار چنین فهمیده مى شود که طرف اصلى درگیر با سفیانى ، مردم
مشرق زمین یعنى یاران خراسانى و شعیب هستند .
از طرف دیگر ، یمنى ها علاوه بر حجاز ، نقش اساسى در منطقه خلیج خواهند
داشت ، گرچه روایات آنرا خاطر نشان نساخته اند ، اما ممکن است فرمانروائى یمن ،
حجاز و کشورهاى حوزه خلیج در دست نیروهاى یمنى باشد که پیرو حضرت اند .
ب : چرا پرچم یمانى از پرچم خراسانى هدایت بخش تر است ؟ با اینکه درفش
خراسانى و بطور کلى درفش هاى اهل مشرق به درفش هدایت ، توصیف شده و
کشتگان آنها شهید محسوب گشته و تعدادى از ایرانیان جزو وزیران ، مشاوران و از
یاران خاص حضرت اند . از جمله فرمانده نیروهاى ایرانى ، شعیب بن صالح که
توسط امام به فرماندهى کل ارتش حضرت انتخاب مى گردد . و با آنکه نقش ایرانیان ،
در آماده سازى قیام حضرت ، نقش وسیع و فعّالى است و فداکارى آنان آغازگر
نهضتِ حضرت خواهد بود ، و ما آن را در فصل " نقش ایرانیان در دوران ظهور "
بیان خواهیم کرد ، پس چرا انقلاب یمانى هدایت بخش تر از نهضت ایرانیان است ؟
دلیل این کار ممکن است به روش اداره حکومت توسط یمانى بازگردد یعنى
روش ساده و قاطع اسلامى در رهبرى سیاسى و ادارى . در حالى که دولت ایرانیان
از پیچیدگى در مدیریت و نواقص دیگر رنج مى برد ، این تفاوت ریشه در سادگى و
قبیله اى بودن جامعه یمن و وراثت تمدن کهن و چند گانه جامعه ایرانى دارد .
صفحه : 153
همچنین ممکن است انقلاب یمن بخاطر برخوردارى از سیاست هاى قاطع ، و
دستگاه اجرائى واقع بین و بهره گیرى از نیروهاى مخلص و مطیع و نظارت مستمر بر
عملکرد کارگزاران خود ، داراى قدرت هدایت بیشترى باشد . و این همان دستور
العملى است که اسلام به متولیان امور مى دهد تا بر اساس آن با کارکنان حکومتى
عمل نمایند همچنانکه در منشور امیر مؤمنان ( علیه السلام ) به مالک اشتر مى بینیم . در صفات
حضرت مهدى ( علیه السلام ) نیز آمده است که " او نسبت به کارگزاران و کارمندان خود سختگیر و نسبت به
بینوایان مهربان است " .
در حالى که ایرانیان بر اساس چنین سیاستى عمل نمى کنند .
و نیز احتمال دارد درفش یمانى از این جهت هدایت کننده تر باشد که در تعقیب
طرح جهانى اسلام ، خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات بین المللى روز نداند ،
در حالى که ایرانیان معتقد و ملزم و مجبور به رعایت آنها باشند .
اما بهتر آن است که بگوئیم انقلاب یمانى به دلیل بهره گیرى از رهنمودهاى
مستقیم حضرت مهدى ( علیه السلام ) قدرت هدایت بیشترى دارد چرا که یمن جزء لاینفک
قلمرو نهضت حضرت شمرده مى شود .
علاوه بر آن ، شخص یمانى به دیدار حضرت نائل مى شود و بطور مستقیم از آن
حضرت کسب تکلیف مى کند .
نشانه هاى این ادعا ، روایاتِ مربوط به انقلاب یمنى هاست که رهبر انقلاب یمن
یعنى شخص یمانى را مى ستاید و مى گوید : " بسوى حق هدایت کند و شما را بسوى صاحبتان
بخواند . سرپیچى از فرمان او براى مسلمانان جایز نیست و کسى که چنین کند اهل آتش خواهد بود "
اما در روایات مربوط به نهضت ایرانیان ، بیش از ستایش رهبران ، از عموم مردم
به عنوان یاوران درفش هاى سیاه و اهل مشرق ، ستایش شده است . البته بجز
شعیب بن صالح که با توجه به روایات ، نسبت به بقیه فرماندهان ، امتیاز و برترى
صفحه : 154
ویژه اى دارد و پس از او سید خراسانى و سپس مردى از قم در روایات مورد ستایش
قرار گرفته اند .
علاوه بر همه این موارد ، انقلاب یمانى به ظهور امام ( علیه السلام ) نزدیکتر از انقلاب
ایرانیان است ، حتى اگر فرض کنیم یمانى قبل از سفیانى قیام کند یا آنکه یمانى
دیگرى زمینه ساز یمانى موعود باشد .
در حالى که انقلاب ایرانیان بدست مردى از قم صورت مى پذیرد که سرآغاز
نهضت و قیام حضرت مهدى ( علیه السلام ) است " آغاز نهضت او از مشرق است " و فاصله بین شروع
نهضت ایرانیان و بین خراسانى و شعیب ممکن است بیست یا پنجاه سال و یا آنچه
خدا اراده کند ، بطول انجامد . . .
چنین نهضتى بر پایه اجتهادِ فقهاء و نمایندگان سیاسى آنان استوار است و از
امتیاز خلوص انقلاب یمانى که بطور مستقیم از ناحیه امام مهدى ( علیه السلام ) هدایت
مى شوند ، بهره مند نیست .
ج : نکته دیگر اینکه ، ممکن است یمانى چند نفر بوده و مثلا دومین آنها ، یمانى
مورد نظر باشد . در روایاتى که گذشت خروج یمانى موعود را با صراحت همزمان با
ظهور سفیانى ، یعنى سال ظهور حضرت بیان کردیم ولى روایت دیگرى با سند
صحیح از امام صادق ( علیه السلام ) وجود دارد که مى گوید :
" یک مصرى و یک یمانى قبل از سفیانى قیام مى کنند . " ( 1 )
بنابر این روایت ، یمانى اول ، زمینه ساز یمانى موعود خواهد بود ، همچنانکه
" مردى از قم " و " اهالى مشرق " زمینه ساز خروج خراسانى و شعیب خواهند بود
که هر دو در روایات وعده داده شده اند .
پاورقى ----------------------------------
( 1 ) بحار : 52 / 210 .
صفحه : 155
این روایت ، زمان خروج یمانى اول را پیش از سفیانى تعیین کرده که ممکن
است اندکى قبل از سفیانى و یا سالهاى طولانى قبل از او باشد . والله العالم .
د : مطلب دیگر ، روایتى است که عبید بن زرارة از امام صادق ( علیه السلام ) روایت نموده
که گفت :
" نزد امام صادق ( علیه السلام ) از سفیانى سخن گفته شد . حضرت فرمود : او چگونه خروج کند در حالى که مرد
چشم شکسته در صنعاء هنوز خروج نکرده است . " ( 1 )
این خبر از روایات قابل توجه است که در منابع معتبرى همچون کتاب غیبت
نعمانى آمده و شاید سند آن صحیح باشد .
و چنانچه گفتیم ، احتمال دارد مردى که قبل از سفیانى ظهور مى کند ، یمانى اول
باشد که زمینه ساز یمانى موعود است . اما در اینکه منظور از " مرد چشم شکسته "
چیست ، چند احتمال وجود دارد . بهترین آن این است که بگوئیم ، این یک بیان
رمزى از امام صادق ( علیه السلام ) است و معناى آن جز در وقت خود آشکار نمى گردد .
* *
پاورقى ----------------------------------
( 1 ) بحار : 52 / 245 .
صفحه : 156
صفحه : 157
در این صفحه نگاهی گذرا به کتاب عصر ظهور استاد علی کورانی در مورد یمن و حوادث ظهور می اندازیم تا شاید با چشم بازتری علل دخالت عربستان و آمریکا را در این جنایات ببینیم